Geachte verzekering,
Ik schrijf om, op uw verzoek, meer uitleg te geven over mijn onlangs gebeurde ongeval. In vakje nummer drie van de ongevalsaangifte had ik de oorzaak ingevuld: geprobeerd een werk alleen te doen, u zegt dat u dit niet begrijpt en dus zal ik dat nu uitleggen.
Van beroep ben ik metselaar. De dag van het ongeval sneeuwde het bijzonder hard. Ik was op het dak aan het werk van een nieuw gebouw van zes verdiepingen. Toen mijn werk gedaan was ontdekte ik dat ik nog ongeveer 250 kilo stenen overhad. Liever dan ze met de hand naar beneden te dragen, besloot ik een ton en een katrol te gebruiken. Die katrol was bevestigd op de zesde verdieping. Ik maakte het touw op de grond vast, ging terug naar het dak en vulde de ton met stenen. Ging terug naar beneden en maakte voorzichtig het touw los opdat de lading met stenen(250kg) zachtjes naar beneden zou komen.
Maar in vakje elf van het ongevallen rapport zult u kunnen lezen dat ik maar 67 kilo weeg. Zwaartekracht. Tot mijn grote verbazing schoot ik dus meteen omhoog, verloor mijn bezinning en vergat het touw los te laten.
Onnodig te zeggen dat ik zeer snel omhoog ging. In de buurt van de derde verdieping kwam ik de ton tegen, dit verklaart de hoofdwond en het gebroken sleutelbeen. Ik schoot nog verder omhoog tot de ton de grond raakte en de bodem eruit viel. Zonder de stenen weegt de ton slechts 25 kilo en ik weeg daarentegen 67 kilo. En zo begon ik dus aan een snelle afdaling. In de buurt van de derde verdieping kwam ik weer de ton tegen die omhoog kwam en dat verklaart de gebroken enkels en de verwondingen aan benen en onderlichaam.
De ontmoeting met de ton had evenwel tot gevolg dat mijn val gebroken werd en ik na mijn val op de hoop stenen slechts twee wervels gebroken had.
Helaas moet ik nog zeggen dat, toen ik op de hoop stenen lag en me niet kon bewegen van de pijn, ik weer mijn tegenwoordigheid van geest verloor en het touw los liet. De lege ton woog meer dan het touw en kwam dus naar beneden op mijn benen en zo brak ik die ook.
Ik hoop hiermee voldoende informatie te hebben verstrekt over de wijze waarop het ongeluk is gebeurd.
Hoogachtend