Het dode paard

 

"Wie een dood paard berijdt, kan maar beter van rijdier veranderen" zegt een volkswijsheid uit "primitieve" beschavingen. 
Maar de veel subtielere geesten uit de moderne bedrijfswereld kiezen nogal eens voor een andere aanpak:

 

  • Verklaren dat het paard nooit anders is geweest en altijd naar behoren heeft gewerkt.
  • Het volproppen met vitaminerijk voedsel.
  • Voorstellen om een langere zweep te kopen.
  • Extra dode paarden kopen om meer macht te verwerven.
  • Een task force in het leven roepen en een kick-offmeeting plannen, waarop de planning opnieuw zal worden bekeken.
  • Beslissen dat ze op dit moment toch nergens heen hoeven.
  • Het geld dat ze uitsparen aan voedsel en onderhoud ergens anders in investeren.
  • Een beroep doen op consultants die gespecialiseerd zijn in het laten verrijzen van dode dieren.
  • Het dode paard eens inzetten op een ander traject, in de hoop dat het daar beter lukt.
  • Het paard op wielen zetten om het in elk geval bergaf te kunnen gebruiken.
  • En vooral - dat doen ze allemaal - van ruiter veranderen!